ДВУДНЕВНА СТАЧКА НА ФРЕНСКИТЕ ВЪЗДУШНИ ДИСПЕЧЕРИ (3–4 ЮЛИ) ПРИНУДИ RYANAIR ДА ОТМЕНИ 400 ПОЛЕТА И ДА НАРУШИ ПЪТУВАНИЯТА НА НАД 70 000 ПЪТНИЦИ
Дъблин. Ryanair, авиокомпания №1 в Европа, днес (четвъртък, 3 юли) призова председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен да подаде оставка, ако не е готова да реформира провалената система на въздушен контрол (ATC) в Европа, докато френските въздушни диспечери продължават втори пореден ден стачката си – 3 и 4 юли. Фон дер Лайен не е предприела никакви действия в продължение на 6 години за реформа на европейската ATC система, която продължава да нарушава функционирането на Единния пазар за въздушен транспорт и проваля плановете на хиляди европейски пътници и техните семейства всяко лято.
Миналата година Докладът на Драги призова Европа да постави конкурентоспособността в центъра на своята икономическа стратегия. Нищо не илюстрира провала на тази конкурентоспособност по-добре от ежегодните стачки на френските въздушни диспечери. Настоящите стачки са дори по-абсурдни – твърдят, че са в отговор на „недостиг на персонал“, но стачкуването само задълбочава проблема. Както винаги, френското правителство използва законодателството за минимално обслужване, за да защити вътрешните френски полети, докато непропорционално анулира прелитащите полети (overflights).
Европейската комисия под ръководството на фон дер Лайен има задължение да защити Единния пазар и да поддържа небето над Франция отворено, за да могат пътници и семейства, които не пътуват до или от Франция, да летят до Испания, Италия, Германия или Обединеното кралство без излишни прекъсвания заради поредната стачка на френските диспечери.
Урсула фон дер Лайен е председател на Европейската комисия вече 6 години. За този период не е постигнат абсолютно никакъв напредък в реформата на ATC услугите в Европа. Ryanair нееднократно е призовавала за две прости реформи:
- Да се осигури пълно окомплектоване на ATC екипите за първата сутрешна вълна на излитащи полети
- Да се защитят прелитащите полети по време на национални ATC стачки
Въпреки това фон дер Лайен само на думи подкрепя Доклада на Драги и идеята за конкурентоспособност, но изчезва при всяка стачка. Европа не допуска реките, пътищата или жп линиите ѝ да бъдат затваряни от стачки, но всяко лято допуска небето ѝ да бъде блокирано от шепа въздушни диспечери във Франция, Германия и Испания, които стачкуват за щяло и нещяло. Време е фон дер Лайен или да направи необходимата реформа и да гарантира конкурентоспособност, или да подаде оставка.
Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри заяви:
„Отново в четвъртък и петък тази седмица, над 400 полета на Ryanair и над 70 000 наши пътници и техните семейства ще имат нарушени пътнически планове, заради шепа френски въздушни диспечери, които стачкуват за удоволствие. Над 350 от тези полети са прелитащи (overflights), които можеха и трябваше да бъдат защитени от Европейската комисия. Абсурдното оправдание за тази седмица е „недостиг на персонал“. Всяка година измислят нова причина да стачкуват. Признаваме правото им на стачка, но европейските авиокомпании от години призовават Комисията да защити прелитащите полети. Недопустимо е полети, които само прелитат над Франция и биха могли да се извършат без прекъсвания, да бъдат отменяни, само защото Комисията не желае да ги защити. Това е неприемливо.“
Фон дер Лайен и нейната нова Комисия твърдят, че поставят конкурентоспособността в основата на икономическата стратегия на ЕС. Дори Докладът на Драги миналата година подчерта нуждата от незабавна ATC реформа – чрез защита на прелитащите полети и гарантиране на достатъчно персонал в ATC. Но 12 месеца по-късно нищо не се е променило. Урсула фон дер Лайен се крие в офиса си в Брюксел, докато хиляди европейци и техните семейства са засегнати.
„Ако Урсула фон дер Лайен не е готова да осигури конкурентоспособност, да защити Единния пазар и прелитащите полети по време на национални стачки – тя трябва да подаде оставка и да отстъпи място на някой по-ефективен, който ще проведе така нужната реформа. Авиосекторът е уморен от бездействието ѝ. Ако няма да направи реформа – време е да си тръгне!“











