Снимка Руслан Йорданов

Мадрид. Трудно е да се намери в съвременната стопанска история друг случай като този на Ryanair, при който разминаването между оперативното съвършенство на една компания и нечестността на нейната комуникационна политика да бъде толкова поразително. Това се казва в изявление на президента и главен изпълнителен директор на държавния летищен оператор в Испания Aena – Мауриси Лусена, което е изпратено и до AirNews.bg.  То е във връзка официалните съобщенията и пресконференции на нискотарифната авиокомпания за сблъсъка й с испанското правителство и за огромния брой намалени места от и до Испания. Ето и цялото писмото:

Наглостта и безсрамните публични искания на Ryanair към демократичните правителства в страните, където оперира със своите самолети, за да получи икономически облаги, разкриват две дълбоко вкоренени и слабо почтени характеристики на тази авиокомпания.

Първата е тревожното ѝ възприятие за политическата система като плутократична – Ryanair плаши общественото мнение със заплахи да изтегли самолетите си, иска оставки на министри в половин Европа и на председателя на Европейската комисия, подиграва се на демократично избраните политици и настоява законите да се променят в нейна полза, защото смята, че правителствата трябва да се подчиняват на интересите на икономически най-силните компании като Ryanair, вместо да защитават „общия интерес“.

Втората е политика на комуникация и институционални отношения в постоянен и умишлен сблъсък с обективните факти и истината.

Следват няколко примера:

Постоянното оспорване от страна на Ryanair на испанската нормативна рамка за летищата и на модела на мрежата на Aena, който експертите по света считат за успешен, не е изолиран случай. Това е обичайна практика на авиокомпанията във всички държави, където е активна, като упражнява постоянен публичен натиск върху централните и регионалните правителства, за да получи краткосрочни икономически ползи за сметка на данъкоплатците и дългосрочната устойчивост на летищната система. Само през 2024 и 2025 г. Ryanair е заплашвала и се е опитвала да сплаши властите на Германия, Франция, Белгия, Португалия, Италия, Гърция, Австрия, Нидерландия, Дания и Обединеното кралство.

През 2025 г. броят на международните туристи в Испания ще достигне почти 100 милиона – исторически рекорд. Обемът на планирания въздушен трафик за зимния сезон 2025–2026 г. също е рекорден. В този контекст твърденията на Ryanair, че „Испания сега е затворена за туризма“ и че „испанското правителство е антитуристическо“, будят неописуема изненада.

Според закона (№18/2014) и обективни математически формули Aena е предложила увеличение на летищните такси през 2026 г. със 0,68 евро. Никой не решава дали да лети в зависимост от това дали билетът ще струва с 68 цента повече, но Ryanair упорито твърди обратното, докато самата авиокомпания е вдигнала цените на билетите си средно с 21% за година.

Когато Ryanair твърди, че може да инвестира милиарди в Испания с нови маршрути, ако Aena и правителството субсидират дейността ѝ в регионалните летища, това е подвеждащо. Огромната част от посочените „инвестиции“ са закупуване на самолети Boeing, произведени в Испания под 3%. Следователно това не са инвестиции в Испания.

Когато Ryanair казва, че инвестициите на Aena в летищата се плащат от авиокомпаниите, това е невярно. Всички инвестиции се финансират от Aena със собствени средства. Да се твърди друго е все едно да се каже, че покупката на самолети от Ryanair се плаща от пътниците, или че фабриките на Inditex се плащат от клиентите, които купуват дрехи.

Определянето на летищните такси не зависи от прищевките на Aena. Законът и регулациите от 2014 г., приети от Народната партия, ясно определят начина на одобряване на тарифите, които са „публични такси“, а не обикновени пазарни цени. Ryanair отлично знае това, но с неверни публични изявления се опитва да обърка обществото.

Въпреки постоянните опровержения на Ryanair, таксите на Aena са сред най-конкурентните в Европа.

В регионалните летища таксата за допълнителен пътник е около 2 евро (2025 г.), далеч под средната от 10,35 евро. Това доказва усилията на Aena и държавата да подпомагат регионалната авиация. Истинската причина Ryanair да закрива линии не е цената, а възможността да печели повече на по-големи летища.

Ryanair не е загрижена за благосъстоянието на испанските граждани, а единствено за печалбата си, често за сметка на данъкоплатците. Показателен е примерът с изказването на директора Еди Уилсън, който посочи летище Кастейон – символ на публично прахосничество – като модел за подражание.

Не е укоримо една компания да иска максимална печалба, но Ryanair би могла да бъде по-честна и да не прикрива стремежа си с измами.

Друга илюстрация е бонусът от над 100 млн. евро, който ще получи изпълнителният директор Майкъл О’Лиъри.

Искането таксите в регионалните летища да бъдат нула е нереалистично – тогава разходите ще се поемат от държавата и местните власти, тоест от данъкоплатците. Затова Ryanair е известна с постоянните си опити да получава публични субсидии.

Не е вярно, че системата на Aena злоупотребява с „доминираща позиция“. Законът гарантира обратното, а доброто функциониране на летищата и ниските тарифи го доказват.

Aena цени факта, че Ryanair е един от основните клиенти на испанските летища, но компанията го прави доброволно, защото това е в интерес на нейната печалба. Никой не я задължава.

Закритите от Ryanair маршрути не са безвъзвратно загубени – пример е линията Валядолид–Барселона, възстановена от Vueling.

Най-скандалният пример е статистическата манипулация на Ryanair в днешната ѝ пресконференция – официалният брой слотове за зимния сезон е значително по-висок от обявения от компанията.

Испания, където туризмът и въздушният транспорт са от ключово значение за икономиката и обществото, не може да гради летищната си система според егоистичните интереси на една авиокомпания. Моделът на Aena осигурява достъп до въздушен транспорт на всички територии чрез солидарност между големите и малките летища, без пари на данъкоплатците.

Ако испанските летища следваха изискванията, оплакванията и изнудването на Ryanair, в дългосрочен план те щяха да спрат да функционират добре и да станат финансово нежизнеспособни. Aena и нейните акционери – държавата (гражданите) и частните инвеститори – заслужават същото уважение като акционерите на Ryanair.

Ryanair е безспорна история на успех, която помогна за масовизацията на въздушния транспорт през XXI век. Aena също е спечелила от нейното присъствие, както и Ryanair от качеството на испанските летища. Но напоследък авиокомпанията се опитва да превърне тази симбиоза във васалитет – нещо, което Aena никога няма да приеме. За съжаление, комуникационната и институционална политика на Ryanair е водена от лицемерие, лошо възпитание и шантаж.

Сподели публикацията

Последвайте AirNews.bg в LINKEDIN
Последвайте AirNews.bg във FACEBOOK
Последвайте Bgtourism.bg във VIBER